De geschiedenis van J. Bos en Zonen

Een bedrijf met een verhaal

Ons verhaal begint op 31 augustus 1930. Jan Bos is op 16-jarige leeftijd de kostwinnaar van de familie als hij in zijn vaders voetsporen treedt als schippersknecht. Na meerdere jaren als scheepsknecht gewerkt te hebben, koopt hij op 31 augustus 1930 het schip “Hoop op Welvaart”. Hiermee start de onderneming officieel.

Enkele jaren vervoert hij zand en grind via het water naar de diverse boeren en andere klanten. Het lossen van het schip gebeurt nog met een loopplank en kruiwagen. In de loop van de jaren ontstaat de wens voor een tijdelijk depot aan wal, omdat de vraag naar zand en grind niet altijd aansluit bij het aanbod en andersom. Na 4 jaar gaat deze wens in vervulling door het terrein op de Uiterwaard te Moordrecht. Door de jaren heen groeit deze locatie uit tot een bloeiende handelsplaats in zand en grind waar ook de eerste vrachtwagens binnen de onderneming hun intrede doen.

In 1940 zijn er 4 vrachtwagens in het bezit van de onderneming, maar tijdens de 2e wereldoorlog worden er 3 vrachtwagens in beslag genomen door de bezetters. Na de oorlog herbouwt Jan het bedrijf en breidt deze verder uit.

In de loop van de jaren zorgt de natuurlijke opvolging voor het verder uitbouwen van het bedrijf. De 2 zonen van Jan, Steven en Leen, treden in 1953 toe tot het bedrijf. Met het toetreden van de beide zoons wordt de firma ook uitgebreid met een nieuw aannemingsbedrijf in de grond-, weg- en waterbouw. Leen geeft leiding aan de aannemerij en Steven draagt de verantwoordelijkheid voor de handel. Op deze manier krijgt de organisatie al meer zijn huidige vorm.

De jaren 90 waren de jaren met veel veranderingen binnen het bedrijf. De eerste verandering is het toetreden van de volgende generatie in het bedrijf. In 1990 treden Jan (zoon van Leen) en Jan Frank (zoon van Steven) toe tot de organisatie. Waar Jan de verantwoordelijke voor de aannemerij wordt, krijgt Jan Frank de verantwoording over het wagen- en machinepark. In 1996 treedt ook Peter (zoon van Steven) toe tot het bedrijf. Peter draagt hierbij de verantwoordelijkheid over de handel.

Naast het intreden van de volgende generatie verandert ook de locatie van het bedrijf. Dit komt omdat de gemeente de uiterwaarde wil ontwikkelen tot woongebied. Na een lange periode komt in 1994 dus een einde aan de vestiging op de uiterwaard. Het bedrijf verhuist naar de Sluisdijk in Gouda en het industriegebied in Moordrecht. De handel wordt opgezet bij de loswal aan de sluisdijk maar de ruimte is hier beperkt. Daarom worden de andere onderdelen en het kantoor van het bedrijf naar de Zuidplaspolderweg in het industriegebied verhuist.  Zo kreeg in de jaren 90 de organisatie bijna zijn huidige vorm.

Vanaf de jaren 90 is de organisatie verder gegroeid met dezelfde waarden als waar het allemaal mee begon. Elke dag wordt hard gewerkt om de klanten het best tot dienst te zijn en denken we graag mee voor de beste oplossing voor de klant.

1930
Jan Bos legt de basis voor de onderneming door het aanschaffen van het schip: "hoop op welvaart"
1934
Eerste vrachtwagen met 2-cijferig telefoonnummer
1947
Volgende generatie vrachtwagen met 3-cijferig telefoonnummer
1949
Vrachtwagens in actie
1951
Project Vijfde Tochtweg Moordrecht
1953
Vrachtwagen in 1953
1953
Werken door de jaren heen
1954
Vrachtwagen met personeel in 1954
1959
Vrachtwagen in actie in 1959
1963
Vrachtwagens in de sneeuw
1964
Werk in 1964
1980
Werk in 1980
1981
Volgende generatie vrachtwagens met 4-cijferig telefoonnummer
1981
Vrachtwagen in actie in 1981
1986
Project Dijkverzwaring in Bergambacht
1986
Werk in 1986
1988
Werk in 1988
1991
Aanbouw Zuidplaspolderweg in Moordrecht
1991
Werk in 1991
1994
Verhuizing loswal locatie Uiterwaarden naar loswal Gouda
2009
Vrachtwagens door de jaren heen
2009
Werken door de jaren heen
2009
Werken door de jaren heen